Hakukoneoptimointi
Mitä on hakukoneoptimointi ja miksi se on tärkeää
Yleensä Googlesta avataan vain hakutulosten 1-3 ensimmäistä linkkiä. Yli 91 prosenttia googlettajista klikkaa hakutulosten etusivulla olevaa linkkiä. Jos yrityksen kotisivu löytyy vasta hakutuloksien toiselta sivulta, ei sinne juuri kukaan eksy.
Kilpailu hakutulosten kärkipaikoista on kovaa. Toisin kuin vielä vaikkapa kymmenen vuotta sitten, näkyvyyden varmistamiseksi ei enää riitä toimivat, sisällöltään asialliset ja nopeasti latautuvat nettisivut.
Toisin sanoen, jos yritys mielii toivotuilla hakusanoilla Googlen etusivulle, on sen kotisivujen hakukoneoptimointi välttämättömyys.
Hakukoneoptimointi (eli SEO = Search Engine Optimization) on tärkeää, kun tahdotaan nostaa yrityksen verkkonäkyvyyttä tai tavoittaa potentiaalisia asiakkaita Googlen avulla. Hyvin hakukoneoptimoidut sivut saavat kuin itsestään ilmaista Google-näkyvyyttä. Hakukoneoptimoinnin tulisikin olla oleellinen osa yrityksen markkinointistrategiaa.
Alkutesti
Jos kirjoitat yrityksesi nimen Googlen hakukenttään, mitä saat tulokseksi?
Jos yritykselläsi on jo nettisivut, mutta ne eivät löydy hakutuloksien kärjestä, tarkoittaa se sitä ettei niitä ole millään tavalla hakukoneoptimoitu.
Onko hakukoneoptimointi jäänyt aikoinaan kotisivuja perustettaessa kokonaan väliin? Ei huolta, verkkosivujen näkyvyyteen voi vaikuttaa monin eri tavoin ja myös jälkeenpäin!
Hakukoneoptimointi ei muutoinkaan ole kertaluontoinen toimenpide, vaan siitä tulee huolehtia säännöllisesti ja vähintään joka kerta sivustoa päivitettäessä ja sinne sisältöä lisättäessä.
Mitä hakukoneoptimointi on käytännössä?
Parasta hakukoneoptimointia on yksinkertaisimmillaan tuottaa laadukasta sisältöä, jota halutaan lukea, katsoa ja kuunnella — eli sisältöä, jonka parissa tahdotaan kuluttaa aikaa.
Hyvä tekstisisältö on:
- helppolukuista
- kielellisesti virheetöntä
- hyvin jäsenneltyä
- aihepiiriltään kohderyhmää kiinnostavaa
Voin auttaa yritystäsi laadukkaan sisällön tuotannossa, jolloin sivuston Googlen sijoitus paranee ja entistä useampi potentiaalinen asiakas löytää yrityksesi palveluiden pariin. Lue lisää täältä!
Kuinka voin olla avuksi
Hakukoneoptimoinnissa tulee ymmärtää asiakasyrityksen liiketoimintaa. Vain riittävä liiketoiminnan tuntemus ja vaikkapa ymmärrys eri oikeudenaloja kohtaan mahdollistaa muun muassa sen, että hakukoneoptimoija osaa etsiä asiakkaan liiketoiminnan kannalta parhaat tulokset tuottavat avainsanat.
Rakensin aikoinaan oman matkablogini nettisivut alusta alkaen itse. Tuossa yhteydessä pääsin perehtymään ensimmäistä kertaa hakukoneoptimoinnin maailmaan. Olen kehittänyt ja syventänyt hakukoneoptimoinnin ymmärrystä ja osaamistani edelleen kuluneen parin vuoden aikana.
Tahdon auttaa asiakkaitani ymmärtämään, mitkä kaikki seikat vaikuttavat heidän kotisivujensa hakukonenäkyvyyteen ja kuinka he myös itse pystyvät parantamaan kotisivujensa hakukonenäkyvyyttä vastaisuudessa.
Mitä palveluni sisältää?
Kartoitus
Palveluni sisältää asiakkaan verkkosivujen kokonaisvaltaisen läpikäynnin, jossa hakukoneoptimoinnin tarpeet tunnistetaan. Tämän pohjalta asiakas saa kotisivujaan koskevan yksilöllisen raportin, jossa selostetaan seikkaperäisesti suositellut toimenpiteet ja keinot sivuston hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.
Raportti sisältää selkeät ohjeet, joiden avulla asiakas pystyy myös itse ottamaan huomioon hakukoneoptimoinnin sisällöntuotannossaan ja suunnitellessaan muutoksia verkkosivuilleen.
Mihin keskitytään
Laadukas, kohderyhmää kiinnostava tekstisisältö on tärkein yksittäinen hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä. Tarjoamani hakukoneoptimointiin liittyvät palvelut painottuvatkin erityisesti kotisivujen tekstisisällön hakukoneoptimointitarpeiden tunnistamiseen.
Keskityn analyysissäni ja raportissani erityisesti seuraaviin tekijöihin:
- sivuston sisältö: sen määrä, laatu, esitystapa ja mahdolliset muokkaustarpeet
- sivuston avainsanat: avainsanojen kartoitus, avainsanojen tarkempi analyysi (kuten kilpailutilanne) ja avainsanojen valinta.
Mitä lisäksi?
- sivuston SSL-sertifikaatin varmistus
- mahdollisten kuvien optimoinnin tarkistus
- sisäisten linkitysten huomioiminen
- yksityiskohtaiset ohjeet Google Analytics -kävijäseurantaohjelman sekä Search Console seuranta- ja ylläpitotyökalun asentamiseen ja käyttöönottoon
- sivuston käyttäjäystävällisyyden ja responsiivisuuden varmistaminen erityisesti mobiililaitteita käyttämällä
- metakuvausten ja metaotsikoiden osuvuus ja mahdolliset muutostarpeet sekä tarvittaessa yksityiskohtaiset ohjeet Yoast Seo –lisäosan asentamiseen näiden määrittämistä ja muokkaamista varten.
Mitä palvelu ei sisällä?
Palveluni ei sisällä kotisivujen rakenteiden muokkaamista, tai muuta teknisesti tai graafisesti kotisivuilla toteutettavaa työtä. Kaikista suoraan asiakkaan kotisivuille tekemistäni muutoksista ja sisällöntuotannosta sovitaan tapauskohtaisesti kokonaan oma, SEO-raportoinnista erillinen toimeksiantonsa. Hinta neuvotellaan erikseen suoritettavien toimenpiteiden ja arvioidun työmäärän perusteella.
Huom! Muutostöiden edellytyksenä on, että kotisivut on rakennettu WordPress-alustalle.
Hinnasto
Asiakkaan kotisivujen kokonaisvaltainen läpikäynti + yksilöllinen raportti ohjeistuksineen: Palvelun hinta alkaen 380,00 euroa. Pyydä tarjous!
Tarjouspyyntövaiheessa käydään läpi muun muassa seuraavat kysymykset:
- mikä on yrityksen verkkosivujen tarkoitus ja tavoite?
- keitä ovat yrityksen asiakkaat/asiakasryhmät?
- mikä on yrityksen liiketoimintamalli?
- mitkä ovat yrityksen kilpailuedut?
- keitä ovat yrityksen suurimmat kilpailijat?
- mitkä ovat ne hakutermit, joilla yritys haluaa löytyä Googlen hakutulosten kärjestä?
Sisällöntuotannon hinnastooni voit tutustua täältä!