9 syytä, miksi yritysblogi kannattaa

Yritysblogin hyödyt kuuluvat kaikille

Tiedätkö, mikä on yrityksen paras ja edullisin yksittäinen keino tuottaa informatiivista sisältöä, parantaa näkyvyyttään, kasvattaa verkkosivuliikennettään, sitouttaa asiakkaitaan ja vahvistaa omaa brändiään?

Jos vastasit blogi, hienoa: vastaus on oikein! Entä onko oma yrityksesi jo hyödyntänyt tämän mahdollisuuden liiketoimintansa tehostajana?

Bloggaus ei ole mikään suurten yritysten yksinoikeus. Pienet toimijat ja jopa yksinyrittäjät voivat yhtälailla hyödyntää yritysblogia liiketoimintansa markkinoinnin ja kasvun välineenä! 

Toisaalta ilman blogia yrityksen on haastavaa erottua kotisivuillaan edukseen kilpailijoidensa joukosta. 

Jos epäröit edelleen, kannattaako yritysblogin perustaminen kuitenkaan, jatka siinä tapauksessa lukemista!

Tässä postauksessa annan yhdeksän syytä sille, miksi blogi tulisi sisällyttää osaksi yrityksen markkinointistrategiaa yrityksen kokoon tai toimialaan katsomatta. Artikkelista selviää, miten monipuolista hyötyä yritysblogista voi olla  – olipa kyseessä sitten kansainvälisillä markkinoilla toimiva taloushallinnon toimija tai yhden hengen asianajotoimisto. 

Yhdeksän syytä, miksi yritysblogi kannattaa

1. Yritysblogi kasvattaa verkkosivuliikennettä

Yksinkertainen fakta: Blogisisältö tuo yrityksen sivuille lisää verkkoliikennettä. 

HubSpot Marketingin julkaiseman tutkimuksen mukaan bloggaavat yritykset saavat sivuilleen keskimäärin 55 % enemmän vierailijoita verrattuna yrityksiin, joiden kotisivuilta ei yritysblogia löydy.

Yritysblogi onkin yksinkertaisin ja tehokkain tapa boostata yrityksen mahdollisuuksia kotisivujensa näkyvyyden parantamiseen ja verkkoliikenteen kasvattamiseen. 

Julkaisemalla yritysblogissaan säännöllisesti laadukasta ja informatiivista materiaalia yritys varmistaa sen, että mahdollisimman moni netinkäyttäjä löytää sen kotisivujen pariin. 

Mitä enemmän blogisisältöä yritys julkaisee, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on saavuttaa näkyvyyttä Googlen orgaanisissa hakutuloksissa ja saada linkityksiä kotisivuilleen muilta verkkosivuilta sekä sosiaalisen median kanavista.

Jokainen julkaistu blogiartikkeli tarkoittaa Googlen näkökulmasta yhtä uutta indeksisoitua sivua, mikä puolestaan tarkoittaa yhtä uutta mahdollisuutta saada näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. Lisäksi säännöllisesti julkaistava sisältö kertoo Googlelle aktiivisesta nettisivustosta – eli sivustosta, jota sen kannattaa pitää aktiivisesti silmällä uuden sisällön varalta.

2. Yritysblogi parantaa koko sivuston hakukonenäkyvyyttä 

Hakukoneoptimointi (eli SEO = Search Engine Optimization) tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa (käytännössä Googlessa). Hakukoneoptimointi on tärkeää, kun potentiaalisia asiakkaita tahdotaan tavoittaa Googlen avulla, tai yrityksen verkkonäkyvyyttä tahdotaan nostaa. 

Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta avainasemassa on tuottaa yrityksen kotisivuille säännöllisesti laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä, jonka parissa tahdotaan viettää aikaa. Mikäpä olisikaan yritysblogia parempi väline tähän tarkoitukseen!

Tuotettavalle blogisisällölle on mahdollista (ja jopa suositeltavaa) luoda oma SEO-strategiansa, jossa huomioidaan jokaisen julkaistavan artikkelin osalta muun muassa optimaalisten avainsanojen määrittely sekä metakuvauksen ja -otsikon hyödyntämismahdollisuudet. Näin blogissa julkaistavalla sisällöllä on erinomaiset mahdollisuudet nostaa koko yrityksen kotisivujen näkyvyys täysin uudelle tasolle!

3. Yritysblogi tarjoaa sisältöä myös sosiaaliseen mediaan

Sosiaalinen media on helppo kanava yritykselle sisällön jakamiseen ja näkyvyyden kasvattamiseen. Blogin puolella julkaistua sisältöä kannattaakin hyödyntää monipuolisesti yrityksen sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, LinkedInissä ja Instagramissa.

Mikä parasta: kun sisältö on kerran luotu blogin puolella, voi sitä hyödyntää yrityksen somekanavissa käytännössä sellaisenaan! 

Jakamalla blogiartikkeleitaan sosiaalisessa mediassa yritys tulee tuottaneeksi siinä samalla sisältöä ”kuin itsestään” myös somekanaviinsa. Tämä voi säästää suureltakin päänvaivalta, kun somessa julkaistavaa sisältöä ei tarvitse sen kummemmin pähkäillä. 

Lisäksi kiinnostavan blogiartikkelin jakaminen antaa sosiaalisen median seuraajille hyvän syyn klikata itsensä yrityksen sivuille artikkelin pariin ja jakaa sen sisältöä eteenpäin omissa kanavissaan. Sosiaalinen media onkin mainio kanava löytää kokonaan uutta vierailijakuntaa sivuilleen.

Olen itsekin saanut kokea sosiaalisen median ja blogin symbioosimaisen suhteen hienouden. Jakamalla matkablogini artikkeleita somessa olen saanut kasvatettua liikennettä blogini puolella. Samalla olen tullut luoneeksi ”automaattisesti” uutta kontenttia somekanaviini. Kätevää!

4. Yritysblogi auttaa houkuttelemaan uusia asiakkaita 

Kiinnostavan tekstisisällön lisäksi blogiartikkeleihin kannattaa sisällyttää keinoja lukijoiden aktivointiin.

Julkaisun yhteyteen voidaan luoda esimerkiksi linkkejä aiheen kannalta relevanteille yrityksen palvelusivuille. Kotisivuilla vierailijaa voidaan myös kannustaa ottamaan yhteyttä, tai vaikkapa varaamaan maksuton konsultointiaika helposti blogiartikkeliin sisällytetyn linkin kautta. 

Varmista, että yrityksen yhteystiedot ja kanavat yhteydenottoa varten ovat selkeästi esillä ja että yhteydenotto on tehty potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. 

Hyvin kirjoitettu ja asianmukaisesti optimoitu blogiartikkeli voi säilyä pitkään Googlen hakutulosten kärkipaikoilla, jossa se houkuttelee uusia potentiaalisia asiakkaita yrityksen sivuille vielä useita vuosia julkaisemisensa jälkeenkin!

5. Yritysblogi auttaa rakentamaan luottamusta 

Blogisisältö mahdollistaa yrityksen arvojen ja asiantuntemuksen välittämisen sekä sen nykyisille että potentiaalisille tuleville asiakkaille. 

Hyvin ja ajatuksella kirjoitettu, säännöllisesti päivitettävä blogi, joka paneutuu kiinnostaviin aiheisiin ja jakaa hyödyllistä alan tietoa, viestii lukijoille paitsi luotettavuudesta ja ammattitaidosta, myös siitä että yritys tahtoo käyttää ammattitaitoaan heidän hyväkseen – heidän ongelmiensa ratkaisuun.

Blogin avulla yritys pääsee korostamaan asiantuntemustaan pelkkiä palvelusivujaan kokonaisvaltaisemmin. Blogissa yritys voi osoittaa, että se välittää aidosti asiakkaistaan ja kertoa seikkaperäisesti tarjoamistaan ratkaisuistaan näiden ongelmiin. Blogi on myös mainio kanava vastata yleisiin asiakkaiden esittämiin kysymyksiin.

Esimerkiksi asianomistajien avustamiseen erikoistunut asianajotoimisto voisi julkaista blogiartikkeleita vaikkapa seuraaviin aiheisiin liittyen:

  • rikosprosessin pääpiirteinen kulku asianomistajan näkökulmasta
  • rikosprosessin kuluriskit ja kulujen korvaamisen periaatteet
  • mitä on oikeusapu, kuka on oikeutettu oikeusapuun ja oikeusavun hakeminen
  • tukihenkilö ja muut mahdolliset asianomistajan tukikanavat

Lisäksi se voi bloginsa välityksellä vastata yleisimpiin asianomistajan avustajalleen esittämiin kysymyksiin.

6. Yritysblogi auttaa vahvistamaan yrityksen brändiä

Demand Metricin julkaiseman tutkimuksen mukaan mielikuva yrityksestä muuttui positiivisemmaksi 82 prosentilla niistä kuluttajista, jotka lukivat yrityksen tuottamaa blogisisältöä. 

Blogin välityksellä yritys pystyy korostamaan persoonaansa sekä tuomaan joustavasti esiin ideoitaan, ajatuksiaan, arvojaan ja tavoitteitaan. Se pystyy tarjoamaan lukijoille läheisemmän katsauksen yrityksen liiketoimintaan sekä välittämään itestään ”kylmää” ja tuloshakuista bisnestä inhimillisemmän ja monipuolisemman puolen. 

Blogin avulla myös yrityksen yksittäiset työntekijät voivat saada äänensä kuuluviin ja tuoda esiin omaa perspektiiviään yritystoimintaan ja asiakastyöhön liittyen.

7. Yritysblogi pitää yleisön ajan tasalla

Onko yrityksesi mukana merkittävässä tapahtumassa? Organisoiko se kenties paikallista hyväntekeväisyystempausta? Käännä silmäparien huomio yrityksesi eri projekteihin blogin avulla!

Blogin ei tarvitse sisältää ainoastaan tiettyä aihepiiriä koskevia ajattomia hyödyllisiä artikkeleita. Se on lisäksi oivallinen työkalu informoida asiakkaita, sidosryhmiä ja laajempaakin yleisöä yrityksen uusimmista käänteistä.

Bloginsa välityksellä yritys voi kertoa uutisia ja tarinoita, julkaista haastattelun kiinnostavasta henkilöstä, päivittää yrityksen uusimmat kuulumiset sekä kommentoida uusia alan trendejä, ilmiöitä tai uutisia – kuten vaikkapa merkittäviä lakimuutoksia tai mediahuomiota saaneita oikeustapauksia.

8. Yritysblogi auttaa sekä sisäisessä että ulkoisessa linkityksessä

Sekä kotisivujen sisäiset että ulkoiset linkit ovat yksi oleellisista keinoista kasvattaa yrityksen SEO- eli hakukonenäkyvyyttä.

Hyödyntämällä blogisisällössään sisäistä linkitystä yritys pystyy auttamaan nettisivulla vierailijoita sivustollaan navigoinnissa ja ohjaamaan heitä kaikista oleellisimmille sivuille.

Lisäksi tehokas sisäinen linkitys houkuttelee lukijaa viettämään yrityksen sivuilla mahdollisimman paljon aikaa. Hakukoneet tulkitsevat tällöin sivuston sisällön kiinnostavaksi ja korottavat pikkuhiljaa sen hakukonenäkyvyyttä.

Ulkopuolisilta luotettavilta sivustoilta yrityksen sivuille johtavat niin kutsutut ulkoiset linkit puolestaan lisäävät sivustolle tulevaa liikennettä ja kielivät ”suositusten” tavoin hakukoneille yrityksen sivuston luotettavuudesta. Tällöin – jälleen kerran – sivuston hakukonenäkyvyys paranee.

Itse asiassa Googlen mukaan sivustolle johtavat ulkoiset hyperlinkit ovat yksi oleellisimpia hakukonenäkyvyyteen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä!

Ulkopuolisten linkkien kerryttäminen on haastavaa — se kun ei ole yrityksen omissa käsissä. Luomalla kiinnostavaa ja relevanttia blogisisältöä kasvattaa yritys kuitenkin merkittävästi mahdollisuuksiaan siihen, että ulkopuolisilta sivustoilta jaetaan yrityksen blogisisällön pariin johtavia linkkejä.

9. Yritysblogi sitouttaa, valistaa ja toimii vuorovaikutuskanavana

Niin kuluttajat kuin yrityksetkin arvostavat heille tarjottavaa uutta, luotettavaa tietoa. Yritysblogi on mainio kanava tällaisen informaation jakamiseen. Sen avulla blogin lukijat voivat oppia uutta yrityksestä sekä alasta, jolla se toimii.

Tämän kommunikoinnin ja tiedonvälityksen ei tarvitse suinkaan olla yksipuolista. Blogi tarjoaa oivallisen välineen vuorovaikutukseen yrityksen ja sen asiakkaiden sekä muiden blogin lukijoiden välillä!

Yrityksen kannattaa kannustaa bloginsa lukijoita antamaan palautetta sekä kommentoimaan blogiartikkeleita. Vastaamalla näihin kommentteihin ja kysymyksiin yritys luo itsensä ja lukijoidensa välille vuorovaikutusta, mikä sitouttaa blogin lukijoita yritykseen. Samalla saadusta palautteesta voi ottaa oppia ja sitä voi hyödyntää muun muassa palveluidensa kehittämisessä.

Tiesithän, että voit ulkoistaa yritysblogisi sisällöntuotannon minun huolekseni! Tuotan vakuuttavaa, laadukasta ja yrityksesi brändin mukaista sisältöä kotisivuille ja yrityksen mahdollisiin muihin viestintäkanaviin. Lue lisää tai ota yhteyttä!

Sharing is caring!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *